14/03/2017

Gemeenten kunnen vanaf 1 mei 2017 kernwinkelgebieden & winkelarme gebieden afbakenen in ruimtelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 houdende regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige verordeningen (zie ons eerder blogbericht) voorziet niet enkel in een regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige verordeningen, maar laat ook artikel 10, §1 van het nieuwe Handelsvestigingsdecreet (Decreet betreffende het Integraal Handelsvestigingsbeleid) met ingang van 1 mei 2017 in werking treden. 

Artikel 10, §1 Handelsvestigingsdecreet luidt als volgt:

'Met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen, vermeld in artikel 4, kunnen gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen:

1° kernwinkelgebieden en winkelarme gebieden afbakenen;

2° normen bevatten betreffende de oppervlakte van categorieën van kleinhandelsactiviteiten, vermeld in artikel 3;

3° deze normen differentiëren al naargelang het bestaande, dan wel nieuwe kleinhandelsbedrijven en handelsgehelen betreft;

4° de termijnen vanaf wanneer de omgevingsvergunningsplicht voor kleinhandelsactiviteiten geldt, vastgelegd bij artikel 11, eerste lid, 2°, verkorten tot:

a) 1,30, 60, 90, 120 of 150 dagen per jaar in geval de handelsactiviteiten verenigbaar zijn met de geldende stedenbouwkundige voorschriften;

b) 1, 30 of 60 dagen per jaar in alle andere gevallen. 

Met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen, vermeld in artikel 4, kunnen provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen en provinciale stedenbouwkundige verordeningen:

1° winkelarme gebieden afbakenen met een gemeentegrensoverschrijdende impact, in overleg met de betrokken gemeenten, en op vraag van minstens een betrokken gemeente;

2° normen bevatten betreffende de oppervlakte van categorieën van kleinhandelsactiviteiten, vermeld in artikel 3;

3° deze normen differentiëren al naargelang het bestaande, dan wel nieuwe kleinhandelsbedrijven en handelsgehelen betreft.

De normen, vermeld in het eerste en tweede lid, kunnen:

1° geen beperkingen stellen aan geldende socio-economische verguningen en geldende omgevingsvergunningen voor kleinhandelsactiviteiten;

2° geen niet aan de vergunningsplicht onderworpen uitbreidingen van bestaande en vergunde handelsvestigingen verbieden.'

De mogelijkheden van lokale besturen met gemeentelijke en provinciale gemeentelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen worden derhalve verder uitgebreid. 

De belangrijkste vernieuwing betreft ons inziens de mogelijkheid voor steden en gemeenten om kernwinkelgebieden en winkelarme gebieden af te bakenen. 

Een kernwinkelgebied is een gebied waar via stedenbouwkundige voorschriften een stimulerend beleid inzake kleinhandel wordt gevoerd. Verwacht kan worden dat vooral de bestaande handelscentra zullen afgebakend worden. Een winkelarm gebied is een gebied waar via stedenbouwkundige voorschriften beperkingen aan de kleinhandel worden opgelegd. Verwacht kan worden dat vooral in de periferie aanzienlijke winkelarme gebieden zullen worden ingevoerd om nieuwe, ‘ongewenste’ kleinhandelsontwikkelingen te vermijden of zelfs bestaande kleinhandel uit te doven.

Wij zien beide winkelgebieden alvast als een soort 'overdruk' bovenop een door een plan van aanleg afgebakend woongebied. 

Het wordt afwachten hoe lokale besturen hiermee verder aan de slag gaan. 

Aarzel alvast niet ons te contacteren mocht u hierover vragen en/of opmerkingen hebben!