03/06/2017

Openbaar onderzoek Inventaris Bouwkundig Erfgoed Limburg

Het agentschap Onroerend Erfgoed heeft de vaststelling voorbereid van al het bouwkundig erfgoed gelegen in de provincie Limburg.

In totaal worden er 5858 relicten en 63 bouwkundige gehelen opgenomen in de inventaris. Deze kunnen allemaal geraadpleegd worden op een overzichtskaart.

Hoewel de opname van uw eigendom in de inventaris interessant kan zijn - vanuit de overheid wordt de bescherming van erfgoed aangemoedigd en soms bevoordeeld - is er vaak ook een keerzijde. Bij een stedenbouwkundige vergunning bijvoorbeeld wordt meer in termen van behoud gedacht. Dit kan voor de eigenaar in bepaalde gevallen nare gevolgen hebben.

In dit opzicht wordt een openbaar onderzoek georganiseerd waarbij bezwaren of opmerkingen kunnen worden gemaakt.

Het agentschap Onroerend Erfgoed geeft op zijn website het volgende mee:

Waarom een vaststelling?

De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed van Limburg is bedoeld om het behoud van relicten en bouwkundige gehelen met erfgoedwaarde te stimuleren.

Met de vaststelling bevestigt de minister bevoegd voor het onroerend erfgoed dat alle erfgoeditems op deze lijst op het moment van de vaststelling erfgoedwaarde(n) bezitten. Ze krijgen hierdoor een aantal rechtsgevolgen die het behoud stimuleren.

Een vastgestelde lijst biedt rechtszekerheid aan eigenaars, kandidaat-kopers, bewoners en lokale overheden. Zo is er geen discussie mogelijk of een item nu wel of niet opgenomen is op de inventaris.

Wat is precies in de vaststelling opgenomen?

De vaststellingsprocedure bevat bouwkundige relicten en bouwkundige gehelen die al in het vaststellingsbesluit van 2014 werden vastgesteld en in 2017 opnieuw worden vastgesteld, maar ook relicten en bouwkundige gehelen die in 2017 voor het eerst worden vastgesteld.

Van de 5858 bouwkundige relicten en 63 bouwkundige gehelen in Limburg worden volgende gegevens vastgesteld met het nieuwe vaststellingsbesluit:

  • een gegeorefereerd plan waarop het onroerend goed nauwkeurig wordt aangeduid;
  • de benaming van het geïnventariseerde onroerend goed;
  • een beschrijving op basis van de erfgoedkenmerken

De vaststellingsprocedure behandelt daarnaast ook het bouwkundig erfgoed in Limburg dat wel opgenomen was in het vaststellingsbesluit van 2014, maar nu niet meer wordt vastgesteld omdat het niet langer erfgoedwaarde bezit of niet langer voldoende goed bewaard is, door sloop of zware verbouwingen. In totaal gaat het om 214 bouwkundige relicten en 2 bouwkundige gehelen.

Welke bezwaren zijn ontvankelijk?

Je kunt bezwaren indienen over alle feitelijkheden van het vaststellingsbesluit. Dat wil zeggen dat bezwaren enkel kunnen handelen over de gegevens van het voorliggend vaststellingsdossier, namelijk over de afbakening op het gegeorefereerd plan, de benaming en de erfgoedkenmerken.

Een beschrijving van en meer informatie over alle objecten vind je in onze wetenschappelijke inventaris op de inventariswebsite. De extra inhoudelijke informatie die je daar vindt over het bouwkundig erfgoed maakt geen deel uit van de vaststelling.

Tijdens de vaststellingsprocedure kunnen geen nieuwe relicten of bouwkundige gehelen aan de vaststelling toegevoegd worden.’

Opmerkingen of een bezwaar indienen kan tot en met 30 juli 2017.

Het valt zeker aan te raden een kijkje te nemen op de inventaris en de website.

Gepost door Meindert Gees

Tags Erfgoed, Meindert Gees
Stel hier je vraag bij dit blogbericht
11/06/2018

HR update!

Celine Van De Velde vervoegt in augustus onze Kortrijkse vestiging als stagiaire van Jan Beleyn. Celine studeerde aan de Ugent en studeert deze zomer af als master in de rechten.

Achille Hannoset zal in oktober het Antwerpse kantoor versterken en wordt stagiair van Dirk Van Heuven. Achille studeerde aan de Universiteit Antwerpen. In 2015 studeerde hij af als master in de rechten. Daarna volgde hij een LLM in Toulouse. Thans vervolmaakt hij een LLM Energy & Climate Law aan de universiteit van Groningen.

Publius blijft groeien. Bekijk hier onze Kortrijkse en Brusselse vacature!

Blog Publius Nieuws
Stel hier je vraag bij dit blogbericht
11/06/2018

Mogelijke telefoonhinder door werken!

Telenet voert van 14 t.e.m. 25 juni werken uit in Kortrijk. Hierdoor zullen we niet altijd even goed telefonisch bereikbaar zijn. Wij stellen technisch alles in het werk om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. Kan je ons toch niet bereiken of wordt de lijn plots verbroken, stuur ons dan een mailtje (info@publius.be) met de vraag om je terug te contacteren. Dank voor je begrip.

Blog Publius Nieuws
Stel hier je vraag bij dit blogbericht
08/06/2018

Stedenbouwkundige verordeningen vallen ook onder de plan-MER-richtlijn

In een arrest van het Hof van Justitie van 7 juni 2018 (nr. C-671/16) staat het volgende te lezen aangaande een Brusselse Stedenbouwkundige Verordening:

"Uit de lezing van de bestreden verordening volgt dat zij met name voorschriften bevat met betrekking tot de inrichting van zones die zich in de omgeving van de gebouwen en de andere vrije ruimten bevinden, van doorgangsgebieden, van zones met koeren en tuinen, de omheiningen, de aansluitingen van de bouwwerken op de netwerken en op de riolering, de opvang van het regenwater en diverse kenmerken van de bouwwerken, met name het veelzijdig en duurzaam karakter ervan, bepaalde van hun uiterlijke kenmerken of nog de toegang van voertuigen tot de bouwwerken.

In het licht van de wijze waarop zij zijn omschreven, kunnen de door een dergelijke verordening vastgestelde criteria en modaliteiten, zoals de advocaat-generaal in punt 30 van haar conclusie heeft opgemerkt, aanzienlijke gevolgen hebben voor het stedelijk milieu.

Zulke criteria en modaliteiten kunnen immers, zoals de Commissie heeft benadrukt, een invloed hebben op de verlichting, de wind, het stedelijk landschap, de luchtkwaliteit, de biodiversiteit, het waterbeheer, de duurzaamheid van de bouwwerken en, meer in het algemeen, op de uitstoot in de betrokken zone. Meer in het bijzonder en zoals in de preambule van de bestreden verordening vermeld, kunnen het bouwvolume en de plaatsing van hoge gebouwen ongewenste schaduw- of windeffecten veroorzaken.

Gelet op deze gegevens, waarvan de verwijzende rechter echter het bestaan en de draagwijdte moet beoordelen rekening houdend met de betrokken verordening, dient te worden geoordeeld dat een verordening zoals aan de orde in het hoofdgeding valt onder het begrip „plannen en programma’s” in de zin van artikel 3, leden 1 en 2, van de SMB-richtlijn, die aan een milieueffectbeoordeling moet worden onderworpen."

Het integrale arrest vindt u hier.

Gepost door Merlijn De Rechter

Blog Lokale Besturen
Tags Brussels omgevingsrecht, Lokale besturen, Merlijn De Rechter, Vlaams omgevingsrecht
Stel hier je vraag bij dit blogbericht
Tags